Alla intressen
iFokus
Annons:
Etikettövrigt
Läst 1448 ggr
5 seconds of summah
2015-07-09 11:48

Färga kläder svarta?

Jo jag tänkte färga några av mina kläder svarta. Har hört att det går att färga genom att "tvätta in färgen" men hur? Går det att köpa färg någon stans och kommer färgen förstöra tvättmaskinen eller kommande tvättar? Hur länge håller isf färgen och vad går att färga? Finns det kanske andra sätt att färga på?

Det blev med frågor än tänkt men skulle vara tacksam för svar! :)

Annons:
leemland
2015-07-09 11:52
#1

När jag skulle färga mitt ena klädesplagg köpte vi färgen på ÖB, men har för mig de ska finnas i större livsmedelsbutiker också. Och då hällde vi de i tvättmaskinen. Men allt sånt står på förpackningen. 🙂 

Du lär få tvätta maskinen tom ett par gånger efter att du färgat dina plagg. Annars kommer det färga över till andra kläder. (speciellt nu när de är svart du ska använda)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Ulla
2015-07-09 12:54
#2

Jag har gjort det några gånger, men det var länge sedan. Färgen gick då att köpa på ICA, tror att de låg på samma hylla som tvättmedel och sånt. Det funkade jättebra och var väldigt enkelt. Vet inte om färgerna är desamma nu som då eftersom det som sagt var länge sedan jag gjorde det.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Maria
2015-07-09 13:00
#3

Jag har också färgat för längesedan och minns att jag efter vare färgtvätt körde en maskin med något vitt bara för att se om det färgade fanns kvar i maskinen eller inte och det hände aldrig att det blev missfärgat vid andra tvätten så jag tror inte att man behöver köra maskinen tom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

n00bArtWork
2015-08-03 08:46
#4

Köpt mina färgningar på Panduro, dyrare än de i affärerna men då är jag säker på resultatet, kör rätt mycket plagg på en gång (mer än anvisningen säger och det funkar) sen kör jag tom maskin efter (glöm ej att inte tvätta färgade plagg för sig för de släpper färg och gör andra plagg flammiga) det finns också en speciell tuss som man kan köpa på ICA tex som fångar upp överflödsfärgen i maskinen, bra att ha med på "tomgångs körningen".

Gaara
2015-08-11 12:20
#5

Tänk på att om du fått någon form av fettfläck på kläderna du ska färga så kommer inte färgen att fästa så bra på fläcken… Med andra ord så kan resultatet bli flammiga kläder om det inte är helt nya kläder man färgar.

leemland
2015-08-11 18:21
#6

Såg nu att TS inte varit inloggad sedan hen skrev detta inlägget .

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
5 seconds of summah
2015-10-01 21:29
#7

Heej! Förlåt att jag inte varit inne, men tack för alla era svar!

Tant Grön
2015-10-03 01:05
#8

Första gången jag färgade blev det inte bra. Det var ett par illgröna jeans + lite annat som jag skulle färga svart. Det var bara det att sömmarna var sydda med syntetisk tråd så dom förblev gröna.

5 seconds of summah
2015-10-03 10:43
#9

#8 Jo jag har läst om att sömmarna oftast inte färgas..

Upp till toppen
Annons: