Alla intressen
iFokus
Annons:
Etikettprojekt
Läst 864 ggr
VampireGirlElvira
8/17/17, 2:12 PM

Förnya/så om jordgubbslandet?

Sorry ifall detta lade sig i fel kategori. Jag och min man har ett stort jordgubbsland härhemma, men vi måste förnya/så om jordgubbslandet på ett bra sätt. Hur gör man det? Min svärfar har inte sått om jordgubbslandet på över femton år. Det har börjat att växa hallon och annat skit som inte tillhör jordgubbslandet. Jag kan tyvärr inte hjälpa till med det som ni vet med min rygg, men min man och svärfar hade tänkt fixa till den innan vintern kommer.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Sindri
9/4/17, 11:23 PM
#1

Det finns ett trädgårdifokus också där kan du kanske få mer uttömmande svar, men i korthet så bör man förnya plantorna efter 2-3 år, enligt vad jag läst.
Jag gör det inte så slaviskt, men rensar ut dåliga plantor och  sätter nya från revorna. Är man riktigt ordentlig så planterar man de olika åldrarna i olika rader och byter ut successivt. Det kommer ju massor med nya plantor på revorna varenda år.

Förr bytte vi plats på jordgubbar och potatis vartannat år, men nu har jordgubbarna fått nya land i dubbla pallkragar (det sparar ryggen!) så jag skall försöka vara mer noggrann med att byta ut plantor successivt.

Det bör göras nu på hösten så plantorna hinner rota sig innan det blir för kallt. Går att göra även på våren, men då fördröjer man blomning och skörd.

Man gräver upp hela landet, sållar jorden för att få bort så mycket ogräs som möjligt. Plantorna har jag kunnat spara i en låda över ett par nätter medan landet blir färdiggrävt. Sedan är det bara att plantera ut de finaste plantorna igen.

VampireGirlElvira
9/5/17, 1:46 PM
#2

Tack. : )

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

MonicaLagerquist
3/1/18, 2:40 PM
#3

jag tog efter ett par års velande tag i mott jordgubbsland i somras.Jag tog helt enkelt skott som jag krukade in.när jag skördat årets sista jordgubbsar grävde jag bort gamla plantor och gammal jord.Fyllde på med ny jord och gödning samt planterade de krukade jordgubbarna.i början på oktober la vi på häst gödsel och halm.hoppas på en fin jordgubbsskörd i år eller nästa år

Stolt ägare till fem La permer

Huygens
3/10/18, 9:50 PM
#4

En möjlig aspekt är att byta område där plantorna stått. Så om man kan byta mellan jordgubbar och kålhuvuden, ärtor, tomater osv, ger det större och bättre jordgubbar.

Jalking
4/8/18, 4:35 PM
#5

Jag minns från när jag var liten att vi hade ett jordgubbsland som ingen orkade bry sig om. Förnya några plantor hade nog ingen gjord någonsin, de var nog flera tiotals år gamla. Ingen rensade från ogräs. Det såg inte ens ut som ett jordgubbsland, utan som vilken åker som helst. Men vi fick enormt mycket jordgubbar, år efter år! Jag är faktiskt fortfarande trött på jordgubbar 50 år senare.

Sindri
4/8/18, 6:22 PM
#6

Kanske var det mer naturliga plantor då? Nu är alla så special-framavlade och kanske mer känsliga.

Annons:
Huygens
4/8/18, 6:37 PM
#7

#5 imponerande.

Upp till toppen
Annons: