Alla intressen
iFokus
Annons:
Etikettfrågor-funderingar
Läst 821 ggr
[Grodhopp]
6/5/15, 9:04 PM

Hjälp med en kluring

Jag har ett projekt som egentligen hör hemma på akvariesajten, men nu gäller det inte fiskar utan estetiskt utseende och rumslig funktion så jag vänder mig till er andra fixare här!

Jag har köpt ett 100 l akvarium med aluminiumram (silverfärgad) som ska in i våra sovrum. Där har vi mjuka gråa färger, marmor och silver samt glasdetaljer. Väggarna är grå, grå sidegardiner, bilder av koraller på väggen, sängen och sängborden är retro i teak. Akvariumet ska innehålla ljusa vackra fiskar och lummiga växter samt ljusa stenar och man ska se det från sängen. Nu kommer då problemet:

BELYSNINGEN. Jag har fått med en ramp till akvariet som är bucklig, svartmålad och allmänt skitful men ger ett otroligt vackert rosa ljus. Först tänkte jag använda mig av taklampor hängande över akvariet men nu vill jag använda rampen. Det är nämligen väldigt viktigt med akvarium att man har bra ljus, annars trivs inte växterna och man får alger.

Hur ska jag göra den snygg?? Spraya kan funka men iom att den är så bucklig behövs även något som kan förklä ytskiktet lite. Hit me with  your best shot!

Tar även gärna emot tips på en möbel som kan funka som är hyfsat nätt, ungefär i måtten av en normal byrå, som klarar 150 kg 😊

Trevlig helg doityouselfers och hjälp mig nu gärna med detta!

Annons:
[Tilde]
6/5/15, 9:06 PM
#1

Oj svårt… Har du bild på stället så man kan se hur illa det är med bucklorna? 😛

Callaway
6/6/15, 2:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det låter som du behöver snickra en låda över akvariet. Tyvärr behöver du en del maskiner för att du ska få ett bra resultat. Förutom skivmaterial som du bygger lådan av, behöver du även pianogångjärn och T vinklade profiler som skruvas fast i lådans botten som hamnar utanför akvariet för att lådan inte ska åka av. Pianogångjärnet behöver du för att göra ett lock som går att öppna enkelt så du ska mata fiskarna om ta hand om växter samt städa botten och rensa pumpen. Ljusrampen du har i dag kanske hindrar att en låda får plats. Då kan du skruva bort all el som tillhör belysningen och montera den i lådan. För de här jobbet behöver du plats, maskiner och vara händig. Det viktigaste av allt är att du måste tycka om att göra en låda annars blir uppgiften övermäktig.

Om du nu klarar av att bygga den nya rampen i trä, vilket du gör om du gillar att snickra lite, då kan du även bygga ett skåp som allt står på där du har alla tillbehör till akvariet.

Jag är övertygad om att Tilde skulle klara uppgiften med hjälp av de engagemang hon har för sitt intresse av att skapa saker.

Nöjer du dig med att måla, då kan du först spackla ut ojämnheterna och vipps så ser den ny ut. Hör efter i butiken vilket spackel du bör använda så det inte ramlar av efter en tid.

Bilden är hämtad från Grizzly zoo.

[Grodhopp]
6/6/15, 7:16 PM
#3

Tackar för byggtipset, det ska jag klura på!Bygga möbel har jag ändå funderat på faktiskt :). För närvarande tror jag det blir spackla och spraymåla rampen.

Tyvärr har jag ingen bild Tilde men edn ser ut precis som en vanlig lysrörsramp fast lite lätt insjunken här och var, och målad med en alldeles för blank färg som bara förstärker de ojämnheter som finns.

Upp till toppen
Annons: