Alla intressen
iFokus
Annons:
Etikettfrågor-funderingar
Läst 5896 ggr
[Grodhopp]
2015-06-11 10:55

Idéer för utedusch

Jag är en sån där filur som älskar att bada och även om jag har nära till havet så är det ju skönt att kunna svalka sig hemma i trädgården. Allt som har med vatten att göra älskar jag och i jakten på en billig pool som ännu inte dykt upp så tänkte jag göra en utedusch. Min primära ide är att använda kranen där vi har vattenslangen, koppla på en duschslang som vi råkar ha över, kanske sätta dit lite hyllor etc för tvålar och bygga någon form av insynsskydd. Allt måste vara så billigt det bara går ;). Någon av er fixare som gjort detta?

Annons:
[Tilde]
2015-06-11 11:09
#1

Ooh det låter ju jättesmart - och extremt skönt! Har tyvärr inte gjort det och har inte möjlighet för det då jag bor i parhus och har ganska nära till grannarna på alla håll och kanter. 🤐 Hoppas någon annan kan hjälpa!

[Grodhopp]
2015-06-11 15:33
#2

Klar! Kan tyvärr inte lägga upp bilder från paddan, men jag tog bort kopplingen från kranen så bara den gängade bitn blev kvar, då passade duschslangen. Sen spikade jag upp en konsol på husväggen, drog slangen igenom ett varv och satte fast duschuvudet med buntband, fick göra om ett par gånger efter att ha testat vart strålen faktiskt hamnade när det blev vattentryck. Sen satte jag upp krokar och gjorde hänge med gammaldags snöre till n tvålpump, och testade! Jätteskönt, nu soltorkar jag (nej, jag duschade inte naken haha).

[Tilde]
2015-06-11 17:08
#3

#2 Åh, kul att det löste sig så lätt ändå! Hoppas på bilder någon gång om det går så vi får se hur det blev 😃

[Grodhopp]
2015-06-11 17:13
#4

Absolut! Så fort jag sitter vid dator :)

n00bArtWork
2015-06-11 17:20
#5

Något som jag tänkt göra när jag införskaffar den där utomhus duschen i vid sommarstugan vid västkusten (som bara finns i drömmen) är att ha ett insynsskydd/vindskydd som är i tryckimpregnerat trä som det växer typ vildvin på (eller pipranka), istället för att stå på trall så funderar jag på om jag inte ska ha mysiga släta runda stenar eller varför inte sten matta i en ram så att sand m.m åker igenom och bort med vattnet.

Taggeman
2015-06-12 09:20
#6

Har utomhus dusch sedan många år tillbaka. Jag byggde in min så att man slipper vinddrag, står man i lä blir det bra mycket skönare.

Har man  lång slang som får ligga framme i solen inkopplad innan duschen kan man få lite varmt vatten med i början. ☀️👍

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
n00bArtWork
2015-06-12 11:09
#7

#6 sist jag bodde i hus så hade vi utomhus kopplingen så man kunde få varmvatten ute om man så ville, mycket skönt :)

[Grodhopp]
2015-06-12 14:10
#8

Ja, fler uteduchare! Vad kul! Jag har också tänkt bygga in och ha klätterväxter på utsidan av planket och sten att stå på. Slät Sjösten är himla mysigt för fötterna. Vi har värmepumpen precis bredvid och sen trädgårdsverktyg längs den väggen så helst vill jag dölja hela väggen. Ja, har man slangen i solen blir det varmt ett tag men jag föredrar det kalla faktiskt. Känns uppfriskande :). Knepigt att få ur schampo ur långt hår dock, men jag har inte tänkt använda så mkt sånt då det inte finns ett avlopp det kan rinna ner i.

72mm
2015-06-13 11:14
#9

Min far i princip bor på uteplatsen, han skulle verkligen behöva en utedusch. Får plantera idén hos honom. Tror iofs att det är det där med endast kallvatten som sätter käppar i hjulet. Får direkt vilda idéer på svartmålade tunnor på garagetaket… :)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

n00bArtWork
2015-06-14 11:08
#10

Om man måste ha lite varmare vatten till att duscha ur håret så kan man ju ha en sådan http://www.coolstuff.se/Sea-to-Summit-Pocket-Shower

VildaVittra
2015-06-17 11:32
#11

Angående varmvatten och utedusch, så har jag en sådan här. Pumpen stoppar man ner i en tunna med varmt vatten. 
Men jag duschar ju ute året om, förutom när det är 25 minus och snöstorm, då badar jag i balja istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Grodhopp]
2015-06-18 08:46
#12

Ha, vad bra grejer det finns! Då kan jag uppdatera min dusch med tiden :). Igår var den bra att ha efter att ha rensat ogräs i ösregn - inte för att jag behövde svalka mig, men jag behövde skölja av hela mig innan jag gick in när jag var full med jord. Nästa vecka hoppas jag kunna bygga spaljéer så jag kan få lite insynsskydd och lä.

72mm
2015-06-18 19:02
#13

Behöver man tänka något speciellt på avrinning?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
VildaVittra
2015-06-18 19:07
#14

#13 Jag står i en balja när jag duschar, så jag sparar vattnet till att vattna växter med. Det är ju onödigt att använda renat vatten till dom. 

Annars är det ju att vattnet inte ska rinna mot huset om duschen är i närheten av det, utan ifrån.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

svenake
2015-06-22 10:34
#15

Om man lägger upp en slinga av en vattenslang på ett litet tak i närheten av duschen så kan man få rätt mycket varmvatten.  Men man måste kolla så att det inte blir FÖR varmt. 

Annars kan man köpa en sådan här,

 http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Kok-och-vatten/Fritidsdusch-20-l-2000018642/

Upp till toppen
Annons: