Alla intressen
iFokus
Annons:
Etikettfrågor-funderingar
Läst 2882 ggr
Scorpio97
7/4/15, 1:37 PM

Handledskylare..?

Min familj ska till kolmården nästa helg, och som det ser ut nu så kan det bli ganska varmt. Jag "överhettar" väldigt lätt, och tycker det är för varmt redan vid 20-25 grader. Mitt redan låga blodtryck verkar även påverkas av värmen, så det har hänt att jag svimmat pga det. Så jag försöker hitta lösningar som kan hålla mig sval just nu.

Googlade lite och upptäckte att det går att köpa handledskylare. Kostade dock 200 kr och verkade inte finnas i någon butik nära mig. Så jag undrar om det går att göra något eget liknande? Går ofta och spolar kallvatten på handlederna (och fötterna) när jag är hemma, men det går ju inte lika bra när man är ute.

Om man bara blöter ner random tyg och lindar runt handlederna, antar jag att det värms upp ganska snabbt? Tror ni det går att fixa så det hålls svalt någon timme i alla fall?


//Jessie

Annons:
parsley
7/4/15, 1:54 PM
#1

Orkar du ta med en kylväska så kan du ha blöta tygbitar i den och byta med behov. Eller fyll petflaskor med vatten, inte ända upp, och frys in dem. De fungerar som kylklampar. Vattnet kan drickas eller användas för att fukta handledskylarna. En blöt handduk över nacken svalkar också.

VildaVittra
7/4/15, 1:59 PM
#2

Om du lätt bli överhettad så ska du ha kläder i linnetyg på dig och inte bomull eller liknande. Och sätt på dig en stråhatt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

RomDoll07
7/4/15, 1:59 PM
#3

Följer denna tråd, skulle också jättegärna vilja veta om nån har något bra tips på egengjorda handledskylare. Har själv problem med att min handleder väldigt lätt blir överansträngda och inflammerade, brukar ibland ta något ur frysen och binda provisoriskt runt handleden men det funkar lite sådär…

Scorpio97
7/4/15, 2:03 PM
#4

#1 Jo, vi har en liten kylväska (som ska hålla fyra 33cl läsk), så jag överväger att ta med den och en kylklamp om det blir såhär varmt. Men hur länge ungefär tror du en blöt/halvfryst tygbit kan hålla kvar kylan? Vilket sorts tyg tror du håller kvar kylan/vattnet bäst? För det känns ju inte riktigt värt det om jag måste greja med blöta tygbitar hela tiden.

En fryst halvlitersflaska brukar jag ha med mig, men det blir lite jobbigt att ha flera stycken. 

Problemet är ju även att det tar runt fem-sex timmar för oss att åka dit, och när vi kommer dit kommer klockan vara runt nio-tio. Det innebär att eventuell kylklamp/vattenflaska måste hållas fryst typ tio timmar eller nått. Vet inte hur länge det hålls fryst i kylväska.


//Jessie

VildaVittra
7/4/15, 2:05 PM
#5

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Scorpio97
7/4/15, 2:05 PM
#6

#2 Linnekläder är ju tyvärr väldigt dyra. Har kollat på butikerna häromkring, och hittade enbart två plagg. En skjorta och en blus, som kostade 400-500 kr styck. Samt var väldigt genomskinliga, vilket jag inte är direkt bekväm med.

Solhatt är inköpt, tror dock den är i någon form av plast.


//Jessie

Annons:
Scorpio97
7/4/15, 2:06 PM
#7

#5 Cigarett-uttaget i vår bil fungerar inte.


//Jessie

RomDoll07
7/4/15, 2:21 PM
#8

#6 I alla fall här där jag bor (Jämtland) brukar det vara väldigt lätt att få tag på billiga linnekläder på secondhand-affärer, både byxor, skjortor och allt möjligt.

Scorpio97
7/4/15, 2:23 PM
#9

#8 Ja, jag har inte kollat så mycket i secondhandbutiker. Bara en eller två, och där hade dom inget i linne. Får kanske kika lite i dom i stan på måndag då.


//Jessie

Scorpio97
7/4/15, 2:28 PM
#11

#10 Har ingen av dom butikerna här tyvärr, och kan inte beställa (av flera anledningar).


//Jessie

VildaVittra
7/4/15, 2:30 PM
#12

#11 Och ingen du känner som kan beställa åt dig eller handla på vägen i Kolmården? Det är ju bara att kontakta butikerna och fråga om de har dom inne.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

parsley
7/4/15, 4:05 PM
#13

Det är jättesvårt att säga hur länge en kylklamp håller kallt, eftersom det kan variera med vilken typ av väska det är och den omgivande temperaturen. En stor hårdplastväska håller kylan bättre än en liten mjuk väska, men över dag eller åtminstone en halv dag, tror jag. 

Det bör ju finnas ett antal toaletter på Kolmården. Gå in där och blöt tygbitarna och spola handlederna kalla. Jag föredrar handduk över nacken och en liten kylväska bör rymma ett antal djupfrysta blöta handdukar.

Annons:
Scorpio97
7/4/15, 4:30 PM
#14

#13 Jo, jag förstår också att en stor kylväska håller kylan bättre, men det blir ju lite krångligt att släpa på (; Men om vår lilla, mjuka håller en halv till en hel dag så räcker det. Har vi tur har vårt hotellrum frys (vildmarkshotellet, någon som vet?) så vi kan frysa om kylklampen till dagen efter. 

Det har jag faktiskt inte tänkt på. Ogillar att gå på toaletter "ute", och brukar kunna gå ganska länge utan att behöva, så jag glömmer liksom bort att dom finns. Får försöka planera toabesök då så jag kan blöta tygbitarna och spola handlederna. Fukt i nacken (som det blir av en blöt handduk) tycker jag är väldigt obehagligt, men får kanske ta med några i fall att ändå. 

Igår stod det att det skulle vara 18-19 grader och molnigt, vilket jag tycker lät perfekt. Det hinner dock ändras både en och fem gånger innan lördag-söndag. Men man kan ju hoppas i alla fall.


//Jessie

RomDoll07
7/4/15, 4:59 PM
#15

#14 En kall, blöt handduk runt halsen är mycket effektivt för att kyla ner kroppen eftersom det kyler ner blodet i halspulsådern, så du bör nog lära dig att stå ut med det. Personligen tycker jag det är jätteskönt, ett absolut måste när man som jag är ute och jobbar hårt i gassande sol på sommaren. Jag blöter faktiskt också hela min t-shirt innan jag sätter på den, är visserligen väldigt läskigt att ta på sig en iskall, blöt tröja men det får jag ta, för det är ju bättre desto fler blöta, kalla grejer man har på sig.

VildaVittra
7/4/15, 5:08 PM
#16

Kikade runt lite och en kylhatt för 199 kr är ju inte så farligt. http://www.hansesgarden.se/for-manniskan/kylhatt.html

Och 79 för kylarmanden. http://www.hansesgarden.se/for-manniskan/kylarmband.html

Samma pris för kylhalsduken. http://www.hansesgarden.se/for-manniskan/kylhalsduk.html

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Scorpio97
7/4/15, 5:08 PM
#17

#15 Blöt handduk på benen eller magen har jag gärna när jag ligger och solar exempelvis, men just i nacken tycker jag det är obehagligt. Speciellt när det rinner längs ryggen. Men tack för tipset i alla fall. Kommer förmodligen ta med mig handdukar att ha i nödfall. Blir det varmt så kommer jag ju ändå vara blöt av svett liksom, då kan jag lika gärna ta en blöt handduk också, haha. 

Jag måste sällan vara ute i solen, så detta är lite ovanlig situation för mig. Kan jag välja stannar jag inne eller i skuggan, och är ute bara dom svalare timmarna på kvällen/natten. Att jobba ute i gassande sol skulle jag aldrig överleva eller lära mig stå ut med.


//Jessie

Tessan01
7/6/15, 1:55 PM
#18

Såg du #16 länkarna? Tänkte då ni skrev samtidigt att du ev. missade den =)

Scorpio97
7/6/15, 2:38 PM
#19

#18 Nej, dom missade jag. Tack! 

#16 Tack för länkarna. Dom kylarmbanden hade jag gärna köpt, tyvärr så kan jag som sagt inte beställa något just nu. I alla fall inte till denna utflykt, men det är ju bra att veta att det finns billiga i alla fall om jag får möjlighet att beställa senare (:


//Jessie

VildaVittra
7/6/15, 3:16 PM
#20

#19 Jag vet inte vart du bor utan tog en av många, vad du gör är att söka på MS+hjälpmedel+staden du bor i, för många av dom som säljer sådana har även fysiska adresser. Eller som sagt knata in i en sådan butik på vägen till Kolmården.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Scorpio97
7/6/15, 3:30 PM
#21

#20 Jag bor i Hudiksvall. Får bara upp olika projekt och info om bidrag man söka med MS när jag försöker söka.

Eftersom vi kommer åka väldigt tidigt på morgonen, så kommer många affärer vara stängda. Dessutom känns det inte riktigt aktuellt att tvinga hela familjen att kliva upp tidigare bara för att vi ska kunna handla på vägen, speciellt inte med tanke på att vi alltid lyckas komma iväg försent ändå + brukar vara dåliga på att hitta rätt.


//Jessie

VildaVittra
7/6/15, 3:47 PM
#22

#21 Då bor du ju inte långt ifrån butiken jag länkade till som ligger i Bollnäs, de öppnar om man kontaktar dom i förväg och säger vilken dag man vill komma.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Scorpio97
7/6/15, 3:52 PM
#23

#22 Det är långt om man är utan skjuts/bil.


//Jessie

VildaVittra
7/6/15, 3:58 PM
#24

#23 Men ni ska ju åka till Kolmården, vad hindrar er från att göra en minimal avstickare? Annars går det både tåg och buss mellan Bollnäs och Hudiksvall. Du har ju hela veckan på dig att ta en tur dit.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Scorpio97
7/6/15, 4:08 PM
#25

#24 Jag är ensam hemma hela den här veckan. Har alltså ingen skjuts förrän mamma kommer hem på fredag eftermiddag, och jag tror inte hon är så sugen på att åka till Bollnäs när hon redan kört hela dagen, och ev ska köra en bra bit dagen efter också. Jag tror inte heller butiken har lust att öppna åt oss klockan fem-sex på lördagsmorgon.

Jag jobbar hela den här veckan. Går varken buss eller tåg direkt till Bollnäs dom tiderna jag kollade nyss, restiden ligger dessutom på en-två timmar enkel resa. Jag behöver inte handledskylare så pass mycket att jag tycker det är värt att först jobba vanlig arbetsdag, och sedan spendera tre-fem timmar till och från, samt i Bollnäs (speciellt inte med tåg/buss-byten och att jag ska hitta butiken också).

Då gör jag hellre någon hemmavariant. Vilket även var det jag efterfrågade.


//Jessie

Ary
8/5/15, 7:05 PM
#26

Hur gick det på kolmården? 

Hade det varit jag skulle jag ha fyllt istärningspåsar ordentligt och sedan lagt dem i stora hushållspåsar så det inte läcker ut vatten på dig. Mjukväska med kylelement och så ett par vanliga kökshandukar och tjocka gummiband - klart. :)

Scorpio97
8/5/15, 7:16 PM
#27

#26 Det gick ganska bra. Eftersom vi var där två dagar behövde vi inte stressa så vi tog längre lunch/paus i skuggan när det var som varmast, istället för att gå runt i solen. 

Jag tog med mig en liten kylväska med en kylklamp och blöta tygbitar. Dag två hade kylklampen tinat, men blöta tygbitar runt handlederna samt solhatt räckte ganska bra ändå. Plus en massa kallt vatten.


//Jessie

Annons:
Upp till toppen
Annons: