Alla intressen
iFokus
Annons:
Etikettfrågor-funderingar
Läst 1060 ggr
[julia&marsvin]
9/8/15, 1:57 PM

Träslöjd

Nu går jag i 9:an och det är dags för träslöjd igen. Frågan är som vanligt… Vad ska man göra? Alternativ 1 Jag tänkte mig tacoskålar. Alltså flera likadana skålar för gurka och andra tillbehör. Men om man har mat i träskålar, färjas de inte av maten. Vad oljar man in dem med? Hur diskar man dem? Visst borde det inte gå att ha sås i? Det känns som att maten typ "åker in" i skålen? Alternativ 2 fiskedrag Antingen gör man ett i trä eller smider ett skeddrag. Träslaget måste man väl ha en tyngd på, så det inte flyter.. Men hur gör man annars. Någon som har en beskrivning? :) krokar att ha på kan man ju köpa :) Eller har ni något annat roligt förslag? Tänkte att jag kunde göra något till en kille som fyller 23 snart. Det hade blivit "två flugor i en smäll". Tack! :)

Annons:
Evahelene
9/8/15, 4:51 PM
#1

Träskålar: jo de kan färgas av maten. Men låter man skålen/sleven/fatet dra in ordentligt med olja (rapsolja gillar iaf jag bäst, ger ingen bismak åt livsmedel och dessutom tillverkas den i Sverige) genom att hälla/pensla på olja, lägga in dem i plastpåse + suga ut luft och stänga till. Efter minst 8 timmar tas de ut ur påsen och överflödig olja torkas av. Diskas endast för hand, aldrig i maskin (jo jag fuskar, men så får jag lov att olja in för jämnan också 😊).

Fiskedrag i trä har jag aldrig sett (trots att min f.d. svärfar arbetade i trä + var en fiske-entusiast av rang) så där kan jag inte ge några goda råd.

Har killen några hobbies? Samlar han på t.ex. modellbilar el. liknande så kanske en trä-dito kan göra succé, spelar han något instrument så snida en mini-modell/ halsbandshänge av det instrumentet och sätt på ett läderband. Hmmm…det kunde jag ju göra till mina musicerande grabbar till julklappar ja ☝️😃

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Upp till toppen
Annons: