Alla intressen
iFokus
Annons:
Etiketttips-tricks
Läst 929 ggr
Huygens
2018-03-10 22:20

Vattenfast lack

För ett tag sedan skulle jag lacka ett typiskt IKEA-träbord som var helt utan lack och färg. Den lilla butik jag gick till frågade om jag ville ha vattenfast lack för utomhusbruk eller inomhuslack som inte (!) tålde vatten.

Då bordet skulle vara i köket måste lacken såklart vara vattenfast och den vattenfasta lacken var dessutom billigare och kunde användas på träbåtar sa försäljaren. Nu har det gått över ett år och jag har inte kvar burken, men en sak kan jag säga, den vattenfasta lacken för utomhusbruk luktade i mer än 6 månader innan lacken på bordet verkade ha torkat helt. Det var som om lacken aldrig riktigt torkade, ungefär som en oljemålning. Det luktar fortfarande lite oljefärg.

Så om man blir erbjuden vattenfast utomhuslack som även duger för båtar, kanske man ska fråga hur länge det tar innan färgen torkat inomhus. Fast… jag tror inte den här försäljaren visste.

Annons:
[kristiansen_design]
2018-05-15 04:28
#1

Kommer direkt att tänka på min morfar, som fick för sig en dag att han skulle måla om gästrumet. Han tog den färgen han hade hemma och det blev plastfärg till båtar, det tog över ett år innan stanken från färgen försvann.

Upp till toppen
Annons: