Alla intressen
iFokus
Annons:
Etikettmakeovers
Läst 979 ggr
Kaninsvans
2019-07-30 16:21

Restaurera gammal spegel - tips?

Vi har en gammal spegel i vår sommarstuga som börjar se riktigt risig ut. Full av fläckar och det är inte mycket man ser längre, men glaset är väldigt fint då det är fasat så vill inte bara byta ut det (dessutom tycker jag det är roligt att fixa och trixa). Så min idé är att man tar bort det "silvriga" på baksidan och använder en speciell sprayfärg (Krylon looking glass) för att göra glaset till en spegel igen. Min fråga nu är om någon vet hur man tar bort beläggningen på baksidan? Jag vill alltså bara ha kvar ett rent glas som jag sedan sprayar på. Vill inte skrapa eller liknande eftersom glaset måste vara slätt. Undrar också hur man sedan får resultatet att hålla så länge som möjligt, då spegeln hänger i ett utedass/förråd utan foder eller liknande på väggarna och är där året runt. Har inte privat något än, tänkte fråga om någon har några idéer först :)

Annons:
Maria
2019-07-30 16:24
#1

Jag skulle låta ett sådant fasat spegelglas vara helt orört trots fläckar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kaninsvans
2019-07-30 21:04
#2

#1 tänkt på det också men värderar funktionaliteten högre än att det ska vara helt original. Vi har andra speglar som inte är lika skadade som vi kan låta vara, men den är nog inte så gammal att den har något värde, vill bara att den ska kunna användas.

Upp till toppen
Annons: