Alla intressen
iFokus
Annons:
Etikettfärger-material
Läst 393 ggr
Dolomit60
2019-09-23 20:22

Vatten i äggoljetempra

Jag tänkte precis börja göra äggoljetemprafärg men har några funderingar kring det.

Jag har ett recept på hur det blandas. Det består (utöver pigment) av ägg, kokt linolja, balsamterpentin, och destillerat vatten.

Nu är min (första) fråga:är det någon som vet varför vattnet skall vara destillerat ?
Varför duger inte vanligt kranvatten ?
(OK, jag har mina aningar, men det är bättre att söka kunskapen, än att göra sig dum genom alltför vilda, okvalificerade gissningar…)

Anledningen till att jag frågar är följande: Destillerat vatten är förvisso inte världens dyraste produkt. Vatten finns i kranen, men att destillera det är som bekant förbjudet, i Sverige såväl som i Danmark. (Där jag bor.)

Alltså återstår att köpa lagligt destillerat vatten.

Söker man destillerat vatten i detaljvaruhandeln i Danmark, så blir man igen och igen erbjuden de-MINERALISERAT vatten. Men det är inte riktigt samma sak.

Vatten kan nämligen (har jag just lärt mig…) demineraliseras på två sätt: Dels genom destination, och dels genom jonisering. (vad det nu innebär, helt precis…)

Det demineraliserade vatten som säljs i femlitersdunkar för några tior i var och varannan hobby-, eller livsmedelsbutik i Danmark är till åtminstone 99,9% joniserat.
Man kan förvisso med lite besvär hitta destillerat vatten på nätet.  Men då kostar en deciliter ungefär lika mycket som en femlitersdunk. Därtill kommer porto för vatten, vilket väger ett helt kilo per liter…..

Det är emellertid inte pengarna som är huvudproblemet. Men att registrera mig som kund, beställa varan, krångla med kort och koder och vänta en vecka på att Postnord skall höra av sig osv. tar ork och energi. Om jag i stället bara kan knalla ner till Netto och köpa en liter vatten så är det både billigare och enklare.  Så om det inte spelar någon roll om det är joniserat eller destillerat så slutar jag sitta och jaga vatten på nätet !
Dessutom vill jag förstå vad jag håller på med, och hur, och varför.

Så vet du om demineraliserat (joniserat) vatten duger lika bra eller ej, får du gärna svara på den frågan också !

Slutligen vill jag fråga om någon har några tips på litteratur, nätsajter etc. Som kan vara till vägledning.
Hoppas på svar, och tackar i givet fall på förhand

A.F.W

Annons:
Tant Grön
2019-10-14 21:30
#1

Destillerat vatten finns väl på bensinstationer. Sen är det inte olagligt att destillera vatten, det är väl apparaten som inte är tillåtet. Skall du bara ha lite, så borde det väl gå att koka vatten och ta tillvara på ångan på något sätt.

S.L
2019-12-14 21:41
#2

Batterivatten ska du söka efter 👍Andvänds ofta i strykjärn.

Upp till toppen
Annons: